
Het Zwitserse handelsbedrijf Migros, vooral bekend van de supermarkten, wil zijn reisdochter Hotelplan Group verkopen. Migros wil zich concentreren op zijn kernactiviteiten en zich ontdoen van diverse dochterbedrijven, waaronder de Hotelplan Group, de Mibelle Group (Personal Care & Beauty) en gespecialiseerde winkels.
Hotelplan is het grootste reisconcern van Zwitserland, met een omzet van 1,73 miljard Zwitserse franken, ofwel 1,85 miljard euro.
Tot Hotelplan Group behoort ook Interhome Group, met de merken Interhome en Inter Chalet, en het Duitse Vtours, dat in 2019 werd overgenomen. Hotelplan is ook in Groot-Brittannië als touroperator actief.
´Omdat Migros vanwege de strategische focus niet langer de ideale eigenaar is, wil ze zorgvuldig op zoek naar geschikte kopers. We zijn specifiek op zoek naar nieuwe eigenaren die een sterke basis hebben om deze ondernemingen met succes vooruit te helpen´, zegt Migros vrijdag in een verklaring.
Het verkopen van reizen is verschoven naar zeer grote internationale of gespecialiseerde reisorganisaties, waar de omvang doorslaggevend is, stelt Mirgos.
De Hotelplan Group mag dan het grootste reisbedrijf van Zwitserland zijn, maar wereldwijd is het bedrijf een relatief kleine speler. Daarnaast zijn de synergieën met de kernactiviteiten van de Migros Group beperkt.
Volgens Migros is Hotelplan sterk uit de coronacrisis gekomen, en heeft het in 2022 en 2023 een recordomzet gedraaid.
Totdat er een koper is gevonden, worden de activiteiten van de dochterbedrijven gewoon voortgezet. Voor klanten en zakenpartners verandert er niets, benadrukt Migros.
Migros wil zich vooral richten op de sectoren detailhandel (levensmiddelen en non-food), financiële diensten (Migros Bank) en gezondheid (Medbase Group). (Foto Shutterstock).