
We zijn met travmagazine aanwezig op WTM Londen. In een panelgesprek gaf Peter Krueger, Chief Strategy Officer en CEO van Holiday Experiences bij TUI zijn visie op de toekomst. “Ervaring is de nieuwe definitie van luxe”. Hij benadrukt dat, hoewel reispakketten met standaardcomponenten zoals hotels, vluchten en transfers gangbaar zijn, het vooral de unieke ervaringen zijn die klanten aanzetten tot kopen, niet enkel de zon en het strand.
Krueger licht verder toe dat de toenemende vraag naar duurzame opties niet alleen ethisch, maar ook economisch verstandig is. Hij haalt het voorbeeld aan van hotels op de Malediven die voorheen afhankelijk waren van diesel, waar TUI zonnepanelen implementeerde die naar verwachting binnen een periode van 1,5 tot 2 jaar rendabel zullen zijn.
“Duurzaamheid kan bijzonder winstgevend zijn,” voegt hij toe. “Onze hotels bevinden zich in zonnige kustgebieden, dus we profiteren optimaal van de zonne-energie.” Echter, Krueger merkt op dat de ontwikkeling van zonnevelden soms wordt gehinderd door regeringen die vasthouden aan fossiele brandstoffen, wat voor TUI een beperkende factor is.
Krueger maakt zich weinig zorgen over economische tegenslagen in bepaalde landen dankzij een brede marktdiversificatie. Hij observeert een verschuiving in markten en bestemmingen, met Noord-Amerika dat eventuele dalingen in het Caribisch gebied opvangt en Europeanen die kiezen voor kosteneffectieve opties zoals all-inclusive vakanties of waardevolle bestemmingen als Bulgarije.
Op technologisch vlak benadrukt Krueger het cruciale belang van digitalisering voor het bedienen van een klantenbasis zo groot als de bevolking van Australië. Met 27 miljoen klanten die elk een gepersonaliseerde vakantiebeleving wensen, is technologie de sleutel tot succes. TUI verzamelt data van zoekgedrag en interactiepunten in hotels om scherpere marketingstrategieën te ontwikkelen en de conversie van ‘kijken naar boeken’ te verhogen. “Personalisatie op massaschaal is enkel haalbaar door digitalisatie,” concludeert Krueger.