
De cruisedivisie van MSC Group en Chantiers de l’Atlantique vierden vandaag de oplevering van MSC Euribia voor MSC Cruises
MSC Euribia is de laatste evolutie van de Meraviglia-klasse en het tweede schip voor MSC Cruises dat wordt aangedreven door LNG. Aan boord beschikt ze over een reeks van milieutechnologieën, waaronder geavanceerde systemen voor afvalwaterbehandeling en afvalverwerking. Het schip is eveneens ontworpen met het oog op de toekomst, zodat toekomstige innovaties op het gebied van duurzaamheid, zoals koolstofneutrale synthetische en andere alternatieve brandstoffen, gemakkelijk kunnen worden geïntegreerd zodra deze op schaal beschikbaar zijn.
Tijdens de vaart stoot het schip tot 19% minder broeikasgassen per passagier per dag uit dan haar zusterschepen die conventionele scheepsbrandstoffen gebruiken. Dit komt neer op 44% minder broeikasgasemissies (GHG) per passagier per dag dan schepen die 10 jaar geleden werden gebouwd.
Het nieuw gebouwde schip, het 22e schip in de vloot van MSC Cruises, zal van Saint-Nazaire in Frankrijk naar Copenhagen in Denemarken varen en een netto nul uitstoot van broeikasgassen (GHG) bereiken om aan te tonen dat netto nul cruisen vandaag de dag mogelijk is. De netto nul reis zal gebruik maken van bio-LNG via een massabalanssysteem, de meest kosteneffectieve en milieuefficiënte methode om de voordelen van hernieuwbaar biogas te benutten. De volledige bevoorradingsketen zal volledig in overeenstemming zijn met de EU-richtlijn inzake hernieuwbare energie (RED II) en elke afzonderlijke partij van het totale bio-LNG is gecertificeerd door de International Sustainability & Carbon Certification (ISCC).
Muntceremonie voor MSC World America
De muntceremonie voor het derde LNG-aangedreven schip in de vloot van MSC Cruises en het eerste in de VS, MSC World America, vond eveneens vandaag plaats. Het nieuwe schip, dat in 2025 klaar moet zijn, zal veel van de milieu-innovaties van MSC Euribia bieden, maar met extra innovaties zoals de technologie om de methaanslip van LNG tijdens de vaart vrijwel te elimineren.
Foto’s © MSC Group