
De Belgian Travel Confederation (BTC) publiceert ter gelegenheid van het Vakantiesalon haar eerste analyse van de Belgische reismarkt, een zogenaamde one pager. Daarnaast kondigt zij haar eerste Travel Intelligence Report aan, met diepgaande analyses van de Belgische reismarkt. Dit rapport zal vanaf 10 februari beschikbaar zijn.
“Het eerste rapport voorziet in een gratis one pager die de belangrijkste elementen van de Belgische reissector als geheel samenvat”, vertelt Anne-Sophie Snyers van de BTC. “Daarnaast wordt tegen betaling een dossier van een veertigtal pagina’s beschikbaar gesteld, met een analyse van de evolutie van de afgelopen vijf jaar evenals een forecast voor de komende twee jaren (2017-2024).”
Het rapport belooft een helder beeld van de Belgische toeristische sector in zijn geheel te scheppen, over alle kanalen heen, evenals van de georganiseerde markt. De kern van de analyse wordt een vergelijking tussen de gehele reismarkt en de georganiseerde markt. In een derde deel wordt de balans opgemaakt van de lopende Europese projecten en wat daarvan te verwachten.
TravMagazine BeLux kon de one pager alvast inkijken als voorsmaakje van het meer uitgebreide Travel Intelligence Report. Daarin vinden we o.a. cijfers over het het aantal Belgische reisbedrijven (1.005), het aantal reisprofessionals (6.500) en het aantal trips (pax) in 2022 (27,3 miljoen).
Populairste bestemmingen binnen Europa: Frankrijk (31%), België (29%), Spanje (9%), Nederland (7%) en Italië (4%).
Populairste bestemmingen buiten Europa: Turkije (16%), USA (7%), Marokko (4%), Egypte (4%), Verenigde Arabische Emiraten (4%).