
De laatste jaren was er in zowat alle TUI markten een toenemende vraag naar gepersonaliseerde tours met een maximum aan flexibiliteit. Daarnaast hebben consumenten de zekerheid en het vertrouwen herontdekt dat een touroperator hen kan bieden. Reden genoeg voor TUI om een antwoord te bieden op deze duidelijke trend die onze toekomstige manier van reizen zal bepalen. Daarom lanceerde de touroperator een gloednieuw digitaal reisplatform onder de naam TUI Tours Platform. Wij hadden hierover een exclusief gesprek met Kim Meskens (Director Tours TUI Markets) en Chris Carmichael (Head of Corporate Innovation TUI Musement).
Kim, ik begin graag met jou als belangrijke voortrekker van dit internationale project. Kan je in een notendop omschrijven wat TUI Tours Platform precies is?
“Zeker! Met dit platform geven wij de reisagent een intuïtieve packaging tool die hem in staat stelt om real-time meerdaagse rondreizen aan te bieden op maat van de klant. Onze applicatie gaat veel verder dan klassieke dynamic packaging tools. Zo bieden wij een volledig geïntegreerd aanbod bestaande uit TUI-producten, aangevuld met het aanbod van externe partners. TUI blijft hierbij verantwoordelijkheid als reisorganisator. De reisagent kan voortaan dus maximale flexibiliteit bieden aan zijn klanten, zonder zelf een risico te moeten nemen als organisator. Uiteraard op voorwaarde dat de ganse boeking via het platform verloopt.”
(Lees verder onder foto)

Chris, kan je meer vertellen over het aanbod? Kim had het over TUI-aanbod, maar ook over dat van externe partners.
“Klopt. Via het platform krijgt de gebruiker toegang tot onze touroperator producten, onze gekende Group Tours en FIT Tours, maar ook tot het aanbod van verschillende externe bedbanken zoals bijvoorbeeld Hotelbeds, Priceline, JonView of ATI. Voor huurwagens werken we dan weer samen met Sunny Cars. En via TUI Musement bieden we een quasi onuitputtelijke keuze aan excursies en activiteiten. Koppel daar nog een keer de verschillende tours, hotels en arrangementen aan uit ons wereldwijde DMC-netwerk en je krijgt een gigantisch, rijkgevuld en compleet aanbod op alle belangrijke toeristische bestemmingen ter wereld. Bovendien werken we momenteel ook aan de integratie van onze TUI Ticketing module.”
Kim, hoe kan de reisagent het platform het best gebruiken? Wat zijn de mogelijkheden?

“Onze applicatie is zeer veelzijdig en biedt verschillende invalshoeken. De reisagent kan bijvoorbeeld vertrekken vanuit een bestaand arrangement dat wij hebben opgeladen. Dat kan hij vervolgens aanpassen naar wens. Alles op een zeer slimme en intuïtieve manier. Maar hij kan er net zo goed voor kiezen om vanaf een blank canvas te starten, volledig op maat. Binnen enkele klikken voeg je de verschillende componenten toe. Accommodatie, transport, excursies, kant-en-klare modules,… Beschouw het als een one-stop-shop voor meerdaagse, georganiseerde reizen. Zowel voor groepen als kleine gezelschappen of individuele reizigers. Het TUI Tours Platform biedt een oplossing voor elke stap binnen de customer journey. Van inspiratie tot offerte en boeking. Met de garantie op een hoogstaande service en nazorg binnen het TUI netwerk. In het verleden was het bieden van maatwerk zeer arbeidsintensief, waardoor de marges snel opdroogden. Maar met ons platform bieden we snelheid en efficiëntie. De reisagent heeft toegang tot real-time prijzen en beschikbaarheid. Indien gewenst kan hij zijn eigen tours bewaren in een template. Collega’s kunnen deze dan opnieuw gebruiken als startpunt voor een volgende offerte. Het staat de reisagent bovendien ook vrij om bovenop zijn commissie nog een eigen verkoopmarge toe te voegen.”
Chris, iedereen die al bij dergelijke projecten betrokken was, weet dat dit een huzarenstukje is op gebied van technologie. Hoe hebben jullie dit klaargespeeld?
“We zijn uiteraard niet over één nacht ijs gegaan. Dit is het resultaat van een lange en grondige voorbereiding op internationaal niveau. Zo werd het platform ontwikkeld in samenwerking met Nezasa, een geavanceerd en gelauwerd reistechnologiebedrijf. Binnen ons partnership zijn we zeer complementair. Nezasa zorgt voor een naadloze digitale ervaring die de complexiteit van de verschillende componenten overstijgt. Met TUI zorgen wij voor een internationaal en gevarieerd aanbod en nemen we de volledige klantervaring op de bestemming voor onze rekening.”
Tot slot. Kim, hoe zal het platform verder uitgerold worden en wie kan het gebruiken?
“Begin december hebben we het TUI Tours Platform gelanceerd op de Belgische markt. Het is een internationaal project, waarbij België de pionier is. Daar mogen we best trots op zijn. Via onze interne kanalen hebben we de eigen kantoren en partner reisagenten al op de hoogte gebracht. Die kunnen zich nu volop beginnen aanmelden en beginnen boeken. Op tuitours.com komt er op termijn ook een versie voor consumenten. Die biedt vooral veel inspiratie, maar zal minder uitgebreid zijn dan de B2B versie. De reisagent krijgt dus een cruciale rol om de tool aan te vullen met eigen kennis en inzichten. “
Snapshots van het TUI Tours Platform.