
In het kader van onze wintersportspecial in editie 19 van travmagazine, hadden we een uitgebreid gesprek met Vincent Toulotte (directeur van Atout France), Paul Mayer (Head of Market Oostenrijkse Dienst voor Toerisme in België) en Armando Troncana (directeur Benelux Zwitserland Toerisme). We polsten naar hun verwachtingen over het nakende wintersportseizoen. Los van de huidige energiecrisis staat op de lange termijn – tegen een achtergrond van een wereldwijde klimaatopwarming – natuurlijk het voortbestaan van de wintersport zelf hoog op de agenda. De bergdorpen en skistations grijpen de actuele situatie aan zichzelf in vraag te stellen, te gaan omdenken en voor zichzelf een toekomstperspectief te creëren. Hierbij enkele impressies uit het interview dat je volledig kan lezen in travmagazine editie 19.
Het expertenpanel met vlnr: Vincent Toulotte, Paul Mayer en Armando Troncana
Welke initiatieven worden er in Frankrijk genomen ter bescherming van het milieu?
“We gaan voor groen”, laat Vincent Toulotte optekenen. “Diverse Franse wintersportgebieden hebben zich aangemeld voor het keurmerk ‘Flocon Vert’. De gebieden met dit keurmerk leggen zich toe op het ontwikkelen van verantwoord toerisme, waaronder initiatieven met betrekking tot het verminderen van het energieverbruik, het behoud van het milieu en de natuurlijke hulpbronnen, het verbeteren van systemen voor afvalverwerking en vervoer, en het invoeren van verantwoorde bouw- en landbouwpraktijken.” Zo wil bijv. het Franse skistation Serre Chevalier in 2023 voor 30% in eigen productie voorzien via zon- en windenergie.
Hoe evolueren de prijzen voor een wintersportvakantie in Oostenrijk?
“De kabelbaanbedrijven gaan proactief om met de uitdagingen en plannen een zo energie-efficiënt mogelijke besneeuwing en exploitatie van de liften. Het is begrijpelijk dat de bedrijven de kostenstijgingen op de een of andere manier doorberekenen aan de vakantiegangers. Toch moet worden opgemerkt dat de inflatie in Oostenrijk momenteel iets lager ligt dan in België. Sommige skigebieden hebben hun prijzen al verhoogd, zoals het bij Belgen populaire skigebied Hochfügen in het Tiroler Zillertal. Daar werd de dagskipas verhoogd van 61 naar 64,5 euro. Een prijsverhoging onder het inflatiepercentage.”
Zijn er in Zwitserland bepaalde thema’s die los van de pure wintersport de bovenhand nemen?
“Skiën en snowboarden vormen nog steeds de bovenhand voor Belgen en Luxemburgers. Toch zien we sinds enkele jaren een verschuiving naar andere winteractiviteiten zoals winterwandelen en sneeuwschoenwandelen. Ook onze USP, het perfect georganiseerde openbaar vervoer en de rondreizen met de panoramatreinen zoals Glacier Express en Bernina Express, worden ook ‘s winters meer geboekt. Sinds vorig jaar rijdt vanuit Amsterdam en Utrecht een nachttrein naar Basel. De interesse is erg hoog bij onze Nederlandse wintergasten. Wij hopen dat er binnenkort ook een nachttrein van Brussel naar Basel komt.”
Lees het volledige interview in de wintersportspecial van editie 19 van travmagazine
foto@shutterstock