
Lufthansa en rederij MSC willen begin deze week, mogelijk maandag al, hun bod uitbrengen op ITA Airways, de opvolger van Alitalia.
ITA Airways zou een waarde hebben van 1,2 tot 1,4 miljard euro.
Sinds een paar weken konden bedrijven die geïnteresseerd zijn in een overname van ITA Airways in de boeken kijken van deze opvolger van Alitalia. Het consortium van Lufthansa en MSC behoort volgens Duitse media tot de partijen die een bod uitbrengen.
ITA Airways is momenteel in handen van de Italiaanse overheid. Deze zou met een minderheidsaandeel aan boord willen blijven. De Italiaanse staat wil de deal eind juni afronden.
Volgens het Duitse Handelsblatt zou de Zwitserse rederij MSC het grootste deel van de financiering op zich nemen.
Lufthansa zou in eerste instantie tot 40 procent van de ITA-aandelen overnemen, met een waarde van circa 40 miljoen euro.
Mocht deze deal doorgaan, dan komt het tot een commerciële afspraak tussen beide bedrijven, waarbij Lufthansa de operationele leiding neemt. Lufthansa zou dan geleidelijk haar eigen aandeel moeten vergroten.
Lufthansa
Voor Lufthansa is Italië de tweede belangrijkste buitenlandse markt, benadrukte topman Carsten Spohr nogmaals tijdens de aandeelhoudersvergadering van begin mei.
De Duitse carrier is met Air Dolomiti al in Noord-Italië actief. Lufthansa wil ITA Airways gebruiken om meer langeafstandsverkeer vanuit Italië via zijn eigen hubs te leiden.
Er zouden grotere synergiën kunnen zijn met ITA, dat veel kleiner van omvang begon dan zijn voorganger Alitalia.
De geleidelijke overname en integratie van bedrijven als Austrian, Brussels Airlines en Swiss zouden een voorbeeld kunnen zijn voor ITA. Ook zouden Rome en Zürich belangrijke luchtverkeersknooppunten kunnen blijven.
‘Lufthansa heeft zich gespecialiseerd in het hubmodel en in nationale luchtvaartmaatschappijen die hun eigen identiteit behouden’, stelde Marco Troncone, de baas van de luchthaven van Rome recent.
Lufthansa zou in samenwerking met MSC het financiële risico van een overname van ITA beperkt kunnen houden en de nieuwe luchtvaartmaatschappij snel kunnen integreren in haar operationele systemen.
MSC
Onder leiding van de Italiaanse redersfamilie Aponte is MSC op zoek naar logistieke investeringen om het huidige miljardenoverschot uit zeevracht onder te brengen.
Dat geldt ook voor concurrent Maersk en Lufthansa’s grootaandeelhouder Klaus-Michael Kühne, bekend van het logistieke bedrijf Kühne + Nagel.
Voor de overname van ITA Airways is ook Air France-KLM in de race, samen met partner en luchtvaartreus Delta. Ook de Amerikaanse luchtvaartinvesteerder Indigo, in Europa aandeelhouder van lowcost airline Wizz Air, zou belangstelling hebben. (Foto Shutterstock).