
Brussels Airlines sluit het eerste kwartaal van 2022 af met een verlies 62 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode in 2021 lag het verlies nog 11% hoger.
De inkomsten van Brussels Airlines stegen met 102 miljoen euro of 185% tot 157 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2022. Het eerste kwartaal van 2021 werd sterk beïnvloed door het niet-essentiële reisverbod dat door de Belgische regering werd ingesteld, terwijl het begin van 2022 te lijden had onder het stijgende aantal Covid-besmettingen als gevolg van de Omikron-variant.
De bedrijfskosten van Brussels Airlines stegen met 97 miljoen of 75% tot 227 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van hogere volumes en een stijging van de brandstofkosten.
‘Brussels Airlines wil dit jaar haar capaciteit opvoeren tot 80% van het niveau van 2019, dankzij de toevoeging van twee vliegtuigen voor middellange afstand en één extra vliegtuig voor lange afstand. Verwacht wordt dat de vraag zeer groot zal zijn naarmate de pandemische beperkingen in de wereld afnemen’, klinkt het bij Brussels Airlines.
‘In het eerste kwartaal voelden we nog steeds de impact van de pandemie, hoewel we ons aanbod met 160% konden verhogen’, aldus Nina Oewerdieck, Chief Financial Officer bij Brussels Airlines. ‘De directe impact van de Russisch-Oekraïense oorlog bleef voor ons tot nu toe beperkt, aangezien Brussels Airlines geen geplande vluchten had naar of over de getroffen regio. Wat we wel voelen is de stijging van de brandstofprijzen, ook al zijn we voorlopig nog goed beschermd voor een groot deel dankzij onze hedging politiek. We kijken nu vooruit naar een zomer met een grote vraag, nu mensen na de pandemie weer gaan reizen.’