
Bij Europa-Park, het attractiepark en hotelresort in het zuiden van Duitsland, hebben ze tijdens de coronacrisis niet stilgezeten. De ontwikkeling van nieuwe initiatieven is gewoon doorgegaan. ‘Dat we voor de zevende keer zijn uitgeroepen tot beste attractiepark van de wereld is de kers op de taart’, zegt Henk Groenen, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en sales van Europa-Park in de Benelux.
In 2021 passeerden 3,5 miljoen bezoekers de poorten. Dat is minder dan de 5,7 miljoen uit het recordjaar 2019, maar nog steeds een behoorlijk aantal. ‘We hadden te maken met twee facetten: de onzekerheid en de begrenzing van het aantal toegestane bezoekers per dag’, zegt Groenen. Op de vraag of corona blijvend iets heeft veranderd, zegt hij: ‘Het online boeken van tickets is in een versnelling gekomen, met daarnaast het reserveren voor een bepaalde datum. Dat was voor veel parken nieuw. Misschien is dat wel iets blijvend geworden.’
Daarnaast heeft Europa-Park modules en apps ontwikkeld voor zaken als het virtueel wachten voor attracties en inchecken. Er kwam zelfs een app waarmee bezoekers voorrang bij attracties konden winnen als ze eerder op de dag goed afstand van anderen hadden gehouden.
‘Het businessmodel van de familie Mack, eigenaar van Europa-Park, klopt. Er wordt veel geïnvesteerd in de toekomst’, zegt Groenen.
Waterpark Rulantica, dat naast Europa-Park is gesitueerd, is uitgebreid met een sauna- en relax-etage en buitengedeelte. Ook is virtueel reality in het park gelanceerd, waarbij bezoekers onder water de illusie hebben dat ze door koralen zwemmen.
Over virtueel reality gesproken: Europa-Park heeft een VR-bril ontwikkeld waarbij een film wordt afgespeeld die synchroon loopt met de bewegingen van een achtbaan. Het systeem is zo’n succes dat het inmiddels aan andere parken wordt verkocht. Ook is er buiten het park een eigen VR-attractie genaamd YULLBE.
Onder de naam ‘Eatrenalin’ wordt momenteel naast het waterpark gewerkt aan het ‘restaurant van de toekomst’. Voor het culinaire aspect wordt samengewerkt met het eigen twee Michelin-sterren- restaurant Ammolite. Deze wereldprimeur, een attractie met culinaire sensaties, gaat dit jaar open. Verder staan voor dit jaar op het programma: de verbouwing van het Oostenrijkse themagebied, nieuwe shows en een nieuwe parade.
Europa-Park wordt steeds bekender bij reisagenten in de Benelux. Agenten kunnen rechtstreeks boeken, helemaal op maat en zonder dat een login is vereist. Het park heeft een samenwerking met TUI, dat contingenten met vaste pakketten beschikbaar heeft.
Lees het volledige interview in TravMagazine BeLux #4 van 25 februari 2022.
Geen abonnement of geen exemplaar ontvangen? Contacteer redactie@travmagazine.be