
We werden wakker, en er bleek oorlog uitgebroken aan de binnenrand van Europa. Wat zijn de eerste gevolgen voor de reissector? Travmagazine Belux zocht het voor u uit. Een van de gevolgen was een stijging van de olieprijzen, die donderdagochtend (24 februari) een niveau bereikten van 100 dollar per vat, vergeleken met 63 dollar een jaar geleden. Dit zal in de komende maanden doorwerken in de luchtvaarttarieven zodra de bestaande contracten vernieuwd moeten worden.
Luchtvaartmaatschappijen hebben maatregelen genomen om het overvliegen van Oekraïne te vermijden. De luchtvaartmaatschappijen zijn bijzonder voorzichtig nadat vlucht MH17 van Malaysia Airlines in 2014 door pro-Russische separatisten in het oosten van Oekraïne werd neergeschoten, waarbij 298 doden vielen. Het toestel was op weg van Amsterdam naar Kuala Lumpur, en de tragedie vond plaats nadat sommige luchtvaartmaatschappijen er al voor hadden gekozen het luchtruim van Oekraïne te mijden.
Het gebied waar MH17 werd neergeschoten ligt ongeveer 375 mijl ten zuidoosten van Kiev, waar het hernieuwde conflict zich concentreert. IATA zei: “Het overvliegverkeer in Oekraïne was al aanzienlijk verminderd sinds het MH17-incident in 2014. Luchtvaartmaatschappijen zullen alle beschikbare informatie gebruiken om hun eigen risicobeoordeling te maken.”
“Veiligheid is altijd de eerste prioriteit van de sector. In de mate van het mogelijke helpt IATA om het relevante en tijdige delen van informatie met betrekking tot Oekraïne en ook andere potentiële conflictgebieden, van overheids- en niet-overheidsbronnen, te vergemakkelijken.”
Het Oekraïense luchtruim kan gemakkelijk worden gemeden, ondanks het feit dat het om het grootste land van Europa gaat. De luchtvaartmaatschappijen hebben al noodplannen opgesteld om Oekraïne te vermijden, aangezien op de radarbeelden weinig vluchten binnen de grenzen van Oekraïne te zien zijn. British Airways vliegt al enkele jaren niet meer op Oekraïne en bronnen hebben bevestigd dat de maatschappij geen gebruik maakt van het Oekraïense luchtruim.
Een woordvoerder van Etihad bevestigt: “Etihad Airways heeft geen vluchten naar of over Oekraïne. Etihad houdt de wereldwijde luchtruimbeperkingen en dreigingen nauwlettend in de gaten. De veiligheid en het welzijn van onze gasten is altijd de hoogste prioriteit van Etihad.”
Qatar Airways voegde daaraan toe: “We overvliegen Oekraïne op dit moment niet voor vluchten naar de VS of Noord-Europa.”
Iedere sluiting van het uitgestrekte Russische luchtruim zal ernstige gevolgen hebben voor vluchten vanuit Europa naar Azië, met name Japan. De kosten van het hogere brandstofverbruik omdat de luchtvaartmaatschappijen langere routes nemen, zullen aan de consumenten worden doorberekend, aangezien de luchtvaartmaatschappijen na Covid niet in staat zijn extra algemene kosten te dragen.
De Azië-vluchten van Finnair zouden theoretisch kunnen worden getroffen als Rusland beperkingen oplegt. De woordvoerder zei: “We hebben de overvliegrechten die we nodig hebben voor onze Aziatische operaties. Geopolitieke spanningen hebben al eerder tot speculaties geleid, maar we zijn onze vluchten blijven uitvoeren. De kortere weg tussen Azië en Europa is om vele redenen belangrijk. We zien geen reden om hier nu over te speculeren.”
Finnair zei dat luchtruimbeperkingen “deel uitmaken van het dagelijks leven bij een luchtvaartmaatschappij”, en voegde eraan toe dat er momenteel enkele luchtruimgebieden zijn “die we niet gebruiken”.
De agressie van Rusland heeft de belangrijkste luchtvaartmaatschappij van Oekraïne al gedecimeerd. Voorafgaand aan de invasie heeft Ukraine International Airlines (UIA) haar vliegprogramma teruggeschroefd en vliegtuigen uit het land verplaatst. Uit gegevens van Eurocontrol bleek dat UIA haar activiteiten zodanig had teruggeschroefd dat Ryanair en Wizz Air de dominante maatschappijen op het land waren, maar beide hebben hun activiteiten daar nu stopgezet.
Dit is een eerste overzicht van de onmiddellijke gevolgen, enkel uren na de oorlogsverklaring en het begin van de gevechten. We verwachten dat het conflict beperkt zal blijven tot de regio, en dat dit de consument niet zal weerhouden om te boeken.
Uiteraard leven wij mee met de burgerslachtoffers. Dit zou in een beschaafde wereld al lang niet meer mogen gebeuren.