
De jongste twee weken krijgt onze redactie steeds vaker hoera-berichtjes binnen van enthousiaste reisprofessionals die eindelijk opnieuw kunnen aanpikken met een positieve vibe. Steeds meer niches uit de reisindustrie trekken zich op aan een positieve boekingstrend. Dat is ook het geval voor KrisKras Reizen uit Gent, een vzw dat duurzame groepsreizen voor jongeren van 18 tot en met 30 jaar organiseert.
‘We merken een enorme reisgoesting bij onze klanten’, aldus Lisa Vande Velde, Coördinator bij KrisKras Reizen. Het valt Lisa op dat er vooral veel bewuster wordt geboekt en gereisd. ‘Onze telefoon staat roodgloeiend voor het beantwoorden informatieve vragen. Alvorens te boeken willen ze vooral informatie omtrent annulatieverzekeringen of welke garanties er zijn wanneer ze voor of tijdens de reis ziek worden. Het zijn vragen die voor de coronacrisis amper werden gesteld.’
Eerst gemoedsrust, dan boeken
Het valt op dat de jongeren – klanten van KrisKras – vasthouden aan dat eerste mondeling gesprek. ‘Het gaat daarbij niet om een verkooppraatje van onze kant, maar het beantwoorden van zeer gerichte vragen. Ze zijn in eerste instantie op zoek naar gemoedsrust. Wat zijn de reisvoorwaarden voor bepaalde bestemmingen? Krijg ik mijn geld terug wanneer een land zou beslissen om op slot te gaan? Is dat allemaal duidelijk, dan zien we binnen het halfuur een boeking binnenlopen.’
Jongeren kijken vooruit
Qua boekingen mag KrisKras Reizen niet klagen, zo blijkt. ‘Nu de media berichten over de laatste stuiptrekkingen van het coronavirus, durft de klant vooruit kijken. Er wordt vooral stevig geboekt voor de zomervakantie. Wat voorjaarsreizen betreft blijven de jongeren de kat nog wat uit de boom kijken en boeken ze vooral last minute.’
Steun voor lokale gemeenschappen
KrisKras Reizen reist met haar jongerengroepen de wereld rond en draagt een duurzame aanpak hoog in het vaandel. Ze trekken vooral naar bestemmingen die de grote toeristenstroom links laten liggen. Overnachten gebeurt steevast in kleinschalige, lokale logementen. ‘Dat doen we met KrisKras al dertig jaar. De lokale economieën hebben het tijdens de coronacrisis bijzonder hard te verduren gekregen. Nu we terug naar tal van bestemmingen reizen, kunnen we opnieuw ons steentje bijdragen aan de lokale gemeenschappen.’
Foto © KrisKras
