
De Vlaamse Associatie van Reisagenten (VLARA) presenteert bij het begin van het jaar zijn ‘nieuwjaarsbrief’ aan zijn leden en de reissector. De organisatie kijkt ook even achterom en trekt lessen voor de toekomst.
‘De ondernemingen in de reissector hebben flexibelere, veerkrachtigere en kosten efficiëntere processen nodig die hen in staat stellen snel te reageren op de onvoorspelbare reismarkt van vandaag en data gestuurde beslissingen te nemen die hen vooruit helpen in de toekomstige economie’, aldus VLARA voorzitter Carl Appels.
‘De wake-upcall van Covid-19 was deels een gevolg van het operationele klimaat in de jaren voorafgaand aan de pandemie. Toen was de reisindustrie in volle expansie. De groei in omzet en winst zorgde ervoor dat veel organisaties de onderliggende kosten negeerden, zolang ze werden overtroffen door omzetstijgingen. Wanneer deze bedrijven niet alleen te maken kregen met verminderde inkomsten, maar in veel gevallen zelfs helemaal geen inkomsten, moesten ze hun mentaliteit snel veranderen. Dit is natuurlijk niet van zelfsprekend maar wel noodzakelijk.’
‘Dit geeft nu tal van opportuniteiten inzake productinnovatie en biedt ook de kans om volledig onafhankelijk op te treden. Ook de juiste keuze inzake samenwerking is van cruciaal belang. Kritisch en analytisch de samenwerkingsovereenkomsten lezen is meer dan ooit prioriteit, als u baas in uw eigen bedrijf wenst te blijven. Zo wordt 2022 een scharnierjaar!’
‘VLARA heeft het voorbije jaar ongeveer 238 onderwerpen behandeld voor haar leden. De hervorming van de insolventieverzekering, de aanpassingen van de nieuwe BTW-regeling en de herziening van de Europese richtlijn pakketreizen liggen op de onderhandelingstafel.’
VLARA werd opgericht in 2003 en bestaat in 2022 twintig jaar.