
Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, wil dat onze nationale luchthaven zo snel mogelijk aansluiting krijgt op het netwerk van hogesnelheidstreinen. Dat liet hij afgelopen weekend optekenen in een interview met De Tijd. Brussels Airport beschikt over een treinstation onder de luchthaven en pleit voor meer ambitie.
‘Het financiële plaatje is niet zozeer het probleem in het HST-dossier, het is een kwestie van ambitie. De rails liggen er al. Er moet vaart gezet worden achter de plannen, want de concurrentie zit niet stil.’ Hij verwijst daarmee o.a. naar Amsterdam Airport Schiphol, dat op middellange termijn zijn HST-connecties gaat uitbreiden naar zes Europese steden. Het treinstation van Brussels Airport wordt vandaag enkel aangedaan door de Beneluxtrein, wat op vandaag niet als een HST kan worden beschouwd. Daarnaast is het station verbonden met zo’n 80 Belgische steden.
Zowel Feist als NMBS CEO Sophie Dutordoir bevestigen aan De Tijd dat er gesprekken lopen, met de bedoeling ‘om erop toe te zien dat de luchthaven zo optimaal mogelijk bediend wordt’. Met zijn uitspraken wil Feist het onderwerp ongetwijfeld wat hoger op de agenda van de NMBS en de politieke beleidsmakers plaatsen. Hij beseft als geen ander dat een aansluiting op het hogesnelheidsnetwerk op lange termijn primordiaal is om ‘meer passagiers naar Brussel te lokken, hen meer diensten aan te bieden en nog duurzamer te zijn’.
We schreven het zelf ook al in het jongste editoriaal van TravMagazine BeLux. ‘We zijn nog een heel eind verwijderd van een geïntegreerd Europees mobiliteitsbeleid. Het zal er o.a. op aankomen om de synergie ‘Air-Rail’ verder uit te diepen. Daarbij zullen uitgebreide investeringen in het spoorwegnet én in Air-Rail infrastructuur nog zijn. Pas dan kan men streven naar een echte Europese dienstregeling en dito mobiliteitsbeleid, waarbij men niet alleen rekening houdt met intra-Europese bestemmingen, maar de reiziger ook vlot laat connecteren met de rest van de wereld’.