
De Europese Commissie is met de grootste Europese vluchtmakelaars nieuwe regels overeengekomen voor de terugbetaling van tickets bij annulering van vluchten. Het doel is dat online reisbureaus hun klanten sneller betalen.
Na gesprekken met de grote OTA’s is de EU Commissie erin geslaagd om de drie belangrijkste vluchtmakelaars in Europa zover te krijgen dat ze een vrijwillige toezegging doen op het gebied van consumentenbescherming: in de toekomst willen ze klanten binnen 14 dagen terugbetalen voor geannuleerde vluchten.
Volgens een verklaring van de Europese Commissie zijn de drie OTA’s Edreams Odigeo, de Etraveli Group en Kiwi.com. Ze willen ook consumenten beter informeren over hun rechten in het geval van vluchtannuleringen door luchtvaartmaatschappijen en – meer specifiek – zorgen voor terugbetaling van vliegtickets aan klanten binnen zeven dagen na ontvangst door de luchtvaartmaatschappijen.
Edreams Odigeo heeft merken als Edreams, Opodo, Go Voyages, Travellink en Liligo. Etraveli heeft merken als Mytrip, Gotogate, Flybillet, Flightnetwork, Supersavetravel, Seat24 en Travelstart. Kiwi opereert met één merk.
Achtergrond: Volgens EU-verordening 261 hebben de luchtvaartmaatschappijen zelf zeven dagen de tijd om het geld voor geannuleerde vliegtickets over te maken. Dit geldt ook voor tickets die via OTA’s zijn gekocht. De OTA’s kunnen dus pas na zeven dagen garanderen dat ze de betalingen aan de consument doorgeven. Anders zouden ze vooraf moeten betalen, wat niet past bij hun bedrijfsmodel.
De OTA’s hebben zich niet alleen verplicht tot snellere terugbetalingen. Ze willen in de toekomst ook gemakkelijker contact opnemen met klanten en vermelden hun telefoonnummer en e-mailadres onder Contact of Support op hun websites, zodat consumenten ook via e-mail of telefoon met hen kunnen communiceren.